Delen is het nieuwe vermenigvuldigen

Naast dat iedereen tegenwoordig 24 uur online bereikbaar is, is het ook voor bedrijven heel belangrijk om zichtbaar te zijn op social media. Als organisatie tel je eigenlijk niet meer mee zonder Facebook en/of Instagram-profiel, Twitter-account en LinkedIn-pagina. Je moet immers online gezien worden!

Nu wil jij ook wel zichtbaar zijn op social media, maar je hebt er weinig tijd voor. Misschien heb je er helemaal geen zin in of weet je niet wat je nou telkens moet plaatsen op social media. Het liefst doe je waar je goed in bent, waar je passie ligt. Door je sociale media uit handen te geven heb je hier alle tijd en ruimte voor!

Ik geef je 10 redenen waarom je social media uitbesteden een goed idee is.

#1 Het scheelt je knetter veel kostbare tijd

Het bijhouden van social media kost veel werk en werk kost tijd. Kostbare tijd, die je waarschijnlijk liever aan andere dingen besteedt. 

De social media voor MKB-bedrijven neemt al gauw 6-14 uur per week in beslag, voor grote bedrijven is dat al gauw 10-20 uur per week. Niet alleen omdat je goed moet nadenken over wat je wilt posten, maar ook wanneer, hoe je het post, de vormgeving en wat je daarna doet met de reacties die je erop krijgt.

Daardoor worden social media vaak vergeten en wordt het een soort ‘ondergeschoven kindje’. 

Als je jouw social media uit handen geeft, heb je er geen omkijken meer naar. Alle accounts worden up-to-date gehouden, er wordt gezocht naar relevant nieuws, er wordt geregeld nieuwe content gedeeld met jouw doelgroep en volgers worden continu te woord gestaan. 

Dit scheelt je enorm veel tijd, zodat jij je aandacht volledig kan richten op het uitvoeren van je ‘core-business’.

# 2 De kosten verdienen zich terug

Natuurlijk is het net zo handig om een medewerker een blog te laten schrijven of een video voor social media te laten maken. Maar vergis je niet: het kost veel geld om medewerkers aan te nemen, op te leiden en te onderhouden. Je social media uitbesteden is gemakkelijker en – vooral als het slechts sporadisch werk betreft – goedkoper dan er een speciale medewerker voor aan te nemen of op te leiden. Als social media één van de kerntaken wordt van je afdeling, is zelf doen wél een beter idee.

# 3 Je loopt nooit meer achter de feiten aan

Als je wilt groeien op social media, dan is het onmisbaar om altijd 10 stappen vooruit te denken. ‘Even snel’ iets posten gaat namelijk niet de groei opleveren waar je naar verlangt, dat vraagt om consistentie, frequentie en een goed plan van aanpak! Wanneer jij jouw social media uitbesteed, zul je deze stappen niet meer missen. Je wordt op tijd op de hoogte gehouden van ontwikkelingen en uitgedaagd om op tijd creatief na te denken. Niet meer last-minute vanaf de bank ‘even snel’ wat posten. Jouw social mediaberichten staan ruim op tijd klaar. Het enige dat jij hoeft te doen is je creativiteit laten stromen, de (technische) uitvoering daar wordt voor gezorgd!

# 4 Er is altijd voldoende inspiratie

“Wat moet ik nú weer posten…” Is dit een herkenbare gedachte en frustratie voor je? Dan gaat er een wereld voor je open, wanneer je aan de slag gaat met een goed social media plan! Want inspiratie is er altijd, alleen moet je het wel zien. Er ontstaat namelijk binnen no-time een hele lijst met content ideeën. Hoe creatiever, hoe beter! Want in 2021 ga je het niet meer redden met enkel “een postje op de tijdlijn per week”. Als je echt je bereik wilt verhogen en meer volgers wilt krijgen, vraagt dat om inspanning en een ijzersterk plan!

# 5 Een tunnelvisie is verleden tijd

Wanneer je iemand anders jouw social media laat beheren, zul je nooit meer last hebben van een tunnelvisie. Je wordt continue geprikkeld met nieuwtjes, ideeën en trends. Daarnaast kan het perspectief van iemand die niet dagelijks met jouw werkzaamheden bezig is, en alles over social media weet ontzettend verhelderend en verfrissend zijn!

# 6 Je hebt een stok achter de deur 

“Nu maar even niet, want ik moet nog..” 
*je krast je social media van je to do lijst* 
of 
*je verschuift je social media wel door naar volgende week; dan doe ik het écht en goed!

Met alle andere taken en de honderden ballen die je als bedrijf in de lucht moet houden, is dit wellicht heel herkenbaar. Wist je dat wanneer je een week niet actief bent op Instagram, je bereik dagelijks met 15% daalt? Zorg daarom voor een stok achter de deur! Iemand die maandelijks om jouw input vraagt, iemand die je vraagt om te kijken of de posts voor die maand zijn zoals gewenst. En als je het nét even vergeten was, krijg jij een reminder: een mail waarin staat dat het toch echt tijd is om weer nieuwe input aan te leveren.

Want uitbesteden is niet ‘niets meer hoeven doen’ of ‘niet weten wat er gebeurd’. Uitbesteden is verlicht worden in je werkzaamheden en sámen werken aan de mooiste resultaten. 
Jouw passie & input + social plan & expertise = een kick-ass social media

# 7 Je hebt ineens tijd voor dingen waar je eerder niet aan toe kwam

Tijd doorbrengen met je gezin, die achterstallige orders wegwerken. Of misschien heb je al maanden zin om je restaurant opnieuw te stijlen, maar kom je er niet aan toe. En nu ineens kan het! Als jij werkzaamheden kunt doen waar je eerder nooit aan toe kwam, zorgt dat voor meer rust in je hoofd. Want buiten dat, weet je dat je op social ook alles op een rijtje hebt! Meer rust betekent minder stress. En minder stress is beter voor je gezondheid, energie en humeur!

# 8 Meer impact en sneller je doelstellingen bereiken

De reden dat jij als ondernemer social media inzet, is dat je daarmee bepaalde marketing- en communicatiedoelstellingen wilt behalen. Je wilt de relatie tussen jouw merk en jouw fans verstevigen, je wilt interactie, engagement en Likes. Je wilt dat jouw merk impact heeft op social media, zodat er merkvoorkeur ontstaat. Door de ervaring, kennis en tijd die een social media beheerder daarvoor kan inzetten, heeft jouw merk meer impact op social media en worden de doelstellingen sneller bereikt.

# 9 Zorgen voor jou en jouw volgers

Het overkomt veel bedrijven dagelijks: klanten en geïnteresseerden vuren vragen op hen af alsof het niets is. Maar dan wel via social media. 

Tijdens drukke kantooruren wordt het lezen van de berichten die binnenkomen via social media vaak vergeten, waardoor belangrijke items je kunnen ontgaan of onderop de stapel met werk belanden. Als je jouw social media uitbesteed, worden jouw pagina’s constant gemonitord. Hierdoor worden alle relevante berichten opgevangen en weet je precies wat er speelt in jouw werkveld. 

Natuurlijk volgens de richtlijnen en tone-of-voice die je van tevoren samen hebt afgesproken. En na overleg hoe het beste gereageerd kan worden op vakinhoudelijke zaken.

Want jouw professie, blijft natuurlijk jouw specialiteit!

Dit continue monitoren leidt tot beter contact met jouw klanten. Het wekt vertrouwen op als klanten merken dat jouw bedrijf te allen tijde bereikbaar is voor vragen, opmerkingen en/of klachten. 

# 10 Resultaat meten

Het is goed om bij te sturen op basis van het resultaat. Welke content doet het goed? Welke afbeeldingen, teksten, tijdstippen slaan aan bij je volgers? Groeit je volgers aantal, blijft het stabiel of verlies je volgers? Door dit te laten meten, kan erop ingespeeld worden en de social media worden geoptimaliseerd.

Denk jij na het lezen van deze blog; ik wil meer rust én een goede focus op social media? Vraag dan hier een gratis kennismakingsgesprek aan. Dan kijken we samen naar waar je naar toe wilt en waar je nu meer worstelt. 

Tijdens dit kennismakingsgesprek worden jouw behoeften in kaart gebracht, kun je precies aangeven waarin je graag ondersteunt zou willen worden en krijg je een eerlijk advies hoe je jouw bedrijf op social media kan laten groeien.


Delen is het nieuwe vermenigvuldigen

Gratis Inhaakkalender 2021

Uhhhh….heb jij wel eens gehoord van de ‘Mario dag’ en de ‘Awkward moments day’?

 

Zit jij wel eens zonder inspiratie voor je content?

 

Download hier de Inhaakkalender voor 2021, met meer dan 550 inhaakmomenten voor toffe, leuke en inspirerende content.

Gefeliciteerd !! je aanvraag is gelukt. Je vindt jouw Inhaakkalender voor 2021 snel in je mailbox.