Inmiddels heb je jouw Instagram Bedrijfsaccount aangemaakt met of zonder de hulp uit deze handleiding.
Nu is het tijd om zichtbaar te worden. Maar hoe gebruik je jouw Instagram Bedrijfsaccount?
Hieronder leg ik in een paar korte stappen (ondersteund met korte filmpjes) uit, hoe je jouw Instagram Bedrijfsaccount kan gebruiken.

Gebruik je Instagram Account om personen te gaan volgen

Met je Instagram account kan je personen en bedrijven gaan volgen die interessant zijn voor jou. Dat doe je door te klikken op het vergrootglas onderin je Instagram App. Als je daarna in het zoekscherm een onderwerp intypt dat je interesseert, vind je personen, bedrijven en tags die je kan volgen.

Als je vervolgens klikt op een Instagram account, zie je meer informatie over die betreffende account. Zo zie je de informatie over deze persoon of bedrijf in de bio (dit wordt weergegeven onder de naam van het account), hoeveel berichten dit profiel heeft gepost en hoeveel volgers het heeft. Is dit profiel voor jou interessant, klik dan op de blauwe knop om te volgen.
Als je een aantal gebruikers volgt, gaat Instagram automatisch suggesties van berichten doen op basis van de mensen die je reeds volgt. 

Een kort filmpje met de stappen voor het zoeken en volgen van een profiel (zonder geluid)

Begin met posten op je zakelijke Instagram account

Om meer volgers en likes op je Instagram Bedrijfsprofiel te verkrijgen, zul je ook interessante content in de vorm van foto’s en/of video’s moeten gaan posten. Als bedrijf kun je bijvoorbeeld denken aan het posten van content over:

  • Je klanten en wat je voor hen mag doen;
  • Je collega’s en het werk;
  • Mijlpalen of andere belangrijke momenten;
  • Achter de schermen, om te laten zien waar je mee bezig bent;
  • Tips, nieuws en humor.

Kies die onderwerpen die bij je bedrijf passen en belangrijk het hoeft echt niet allemaal gemaakt te worden door een designer, fotograaf of videoproducent. Authenticiteit is superbelangrijk, dus probeer je niet beter of anders voor te doen dan je bent! Heb je weinig eigen foto’s, dan zijn er voldoende mogelijkheden om gratis rechtenvrije foto’s te kunnen downloaden.

Je bericht delen op Instagram

Om je eerste foto te posten, klik op het plusje onderin je scherm. Je kan nu kiezen om een foto of film uit de bibliotheek van je telefoon te posten of live een foto of video te maken. Als je kiest voor een foto uit je bieb, krijg je een aantal mogelijkheden:

  • Met het eerste icoontje met de 2 pijltjes, kan je de foto in- of uitzoomen en passend maken;
  • Het icoontje met het oneindig teken, biedt je mogelijkheid om een korte video te maken;
  • Het rastericoon help je een mooie fotocollage te maken;
  • Met het laatste icoon kan je (maximaal 10) foto’s selecteren.

Hierna kan je een filter kiezen om je foto ‘mooier’ te maken. Er zijn verschillende filters en stijlen beschikbaar. Ben je tevreden over je foto, klik dan op volgende.

Je kan nu extra de volgende extra opties aan de foto toevoegen:

  • Begeleidende tekst al of niet commercieel;
  • Hashtags (#) om bij de zoekopdracht getoond te kunnen worden;
  • Personen taggen;
  • Locatie toevoegen.

Ook krijg je de mogelijkheid om het bericht direct te delen op de gekoppelde Facebookpagina, Twitter of Tumblr. Ben je klaar, dan klik je op delen en je eerste zakelijke Instagram Post is een feit!

Een kort filmpje met de stappen voor het delen van een bericht (zonder geluid)

Plaats een Instagram Story

Instagram stories is een andere manier van foto’s of video’s delen. Stories staan in rondjes bovenin je homepage van Instagram en boven dus de normale Instagram berichten. Je ziet alleen stories van personen die je volgt en je kan ze openen door op het profiel te klikken. Als iemand net een story heeft geplaatst, verschijnt er een gekleurd rondje om het profiel. Instagram stories vallen daardoor extra op en krijgen veel meer aandacht dan een normaal Instagram bericht.

Instagram stories zijn maar 24 uur zichtbaar. Gewone Instagram story video’s duren maximaal 15 seconden. Je kan alleen maar foto’s en video’s gebruiken die de afgelopen 24 uur zijn gemaakt. Het Instagram algoritme bepaalt hoeveel mensen je story zien.

Opties Instagram stories

Je kan een eigen Instagram story maken door op je eigen profiel te klikken bij de story rondjes. Kies hier een foto uit je bibliotheek of maak een nieuwe foto of video. Als je een Instagram foto of video wilt bewerken, heb je allerlei opties:

  • Tekst toevoegen,
  • Gifjes maken,
  • Stickers plaatsen,
  • Filters gebruiken,
  • Emoticons invoegen.

Hoe creatiever hoe beter, dus leef je uit! Sowieso kan kan een story op meer aandacht rekenen dan een gewone post.

Als je klaar bent met het maken van je Instagram Story kan je het opslaan om later te publiceren, verzenden naar 1 of meerdere vrienden of je kan het toevoegen aan je verhaal. Als je dat laatste doet, ontvangen je volgers een notificatie dat een story hebt geplaatst en ben je bovenin zichtbaar met jouw eerste Instagram Story!

Een kort filmpje met de stappen voor het delen van een story (zonder geluid)

Start dus eerst met het volgen van profielen en met het delen van je eerste content. Leg de lat niet te hoog voor jezelf en hou er rekening mee dat het organisch groeien op Instagram niet snel gaat. Het heeft even tijd nodig. Maar met consistent delen van pakkende content gaat ook jouw Instagram Bedrijfspagina uiteindelijk groeien.