Om de prijs van je website te bepalen moet je globaal weten hoeveel pagina’s je wilt hebben. De kosten van een webdesigner worden hierdoor vaak bepaald. 

Maar welke pagina’s heb je nodig en welke informatie zet je op welke pagina?
Hieronder probeer ik je dat helder uit te leggen.

Homepagina


Dit is waar je onmiddellijk verbinding moet maken met je bezoeker en een oplossing aanbiedt voor hun problemen. De homepagina is de belangrijkste pagina van de gehele website! Deze wordt het meest bezocht door al je bezoekers en is daarmee dan ook gelijk de plek om een sterke eerste indruk te maken. 

Als we dit vergelijken met een brochure dan kan je homepagina vergelijken met de omslag van deze brochure. De omslag moet de bezoeker verleiden om verder te lezen. Ieder component op je homepagina moet leiden naar een pagina waar je de diepte in gaat over wie jij bent, wat je doet en waarmee jij ze kan helpen. Je gebruikt de homepagina om een eerste in- druk te geven en om ze te begeleiden naar de overige pagina’s. 

Mogelijke componenten op de Homepagina:

ComponentOmschrijving
Een Resultaat Of Belofte Als Kop  Wanneer een bezoeker op je website beland moet een bezoeker een aantrekkelijke kop zien waarin jij de nadruk legt op je resultaten of beloften die je waarmaakt. 
Wat Je Doet In de meeste gevallen gaat een bezoeker van de homepagina naar de Werk met Mij pagina om jou beter te leren kennen en te achterhalen wat jij doet. Zorg er dan ook voor dat er op die pagina een call to action staat
Je Beloftes Benadruk wat je anders maakt dan anderen en waarom jij jouw potentiële klant kan helpen. Je kan hier ook testimonials van voor- gaande klanten vermelden. 
De Oplossing Je hebt aangegeven wat je doet, dat je weet waar zij mee worstelen (of waar jij ze mee kan helpen) en nu vertel je hoe je ze kan helpen. Hoe los je hun problemen op? 
Call-To-Action Moedig ze aan om ‘actie’ te ondernemen met een duidelijke en eenvoudige knop dat naar de juiste pagina zal leiden, zoals bijvoorbeeld: een product kopen, lid worden van je mailing- lijst of een dienstboeken. 
Wie Je Bent Voeg een korte introductie toe over wie jij bent en moedig je lezers aan om de pagina “Over” te lezen voor meer informatie. “Over (mij)” pagina’s zijn populair maar toch blijkt vaak dat deze pagina door meer dan de helft van jouw bezoekers wordt overgeslagen. Het is belangrijk om jezelf voor te stellen zodat je potentiële klant een indruk heeft van wie jij bent zodat ze eventueel gelijk een connectie met je hebben. Dan kan je ze ook sneller binnen halen als daadwerkelijke klant
PortfolioJe vorige werk is het overtuigende bewijs van je succes. Laat zien wat je kan! Toon je beste werk op je homepagina; het laat namelijk je vaardigheden en mogelijkheden zien. Mooie afbeeldingen werken nog altijd beter dan een begeleidende tekst.
Contact Een eenvoudige manier om contact te maken en contact met je op te nemen is belangrijk. Handigste is om altijd een link naar je contactpagina onderaan de pagina te plaatsen of in de footer. Zo kunnen je bezoekers snel en makkelijk contact met je opnemen. 

Denk aan “less is more”! Dit geldt overigens voor iedere pagina.

Zo wordt op de homepagina over elk component een stukje uitgelicht wat verwezen wordt naar de betreffende pagina voor meer en aanvullende informatie.

De “Over mij” pagina                                                                       


De homepagina gaf een kleine indruk van wie jij bent en wat jij doet, op de “Over Mij” pagina kan je voluit gaan! Dit is hét moment om te laten zien dat jij expert bent in jouw vak, dat jij de problemen van je potentiële klant kan oplossen en dat zij voor jou moeten kiezen. 

Iedereen wil de persoon achter de website/dienstverlening leren kennen. Geef aan waarom men bij jou moet zijn, waar kan jij ze bij helpen en waarom doe jij wat je doet. Hoe ben je begonnen? Waarom doe je wat je doet en waarom is dat jouw passie? Wat brengt jou het meeste geluk? Wat zijn jouw waarden? Dit is jouw kans om over jezelf te vertellen. 

Foto’s van jou als persoon doen het ook goed op deze pagina. Potentiële klanten willen met mensen samenwerken en op deze manier maak je die stap laagdrempeliger. Een vriendelijk gezicht maakt het gelijk persoonlijker! 

“Werk met mij” pagina                                                                    


Hoe kan je jouw potentiële klant helpen? Schrijf deze pagina alsof ze geen idee hebben wie je bent, wat je doet of wat je aanbiedt. 

Net zoals op de Over Mij pagina kan je hier uitleggen wat je doet en voor wie. Je kan eventueel beginnen met “Dit is voor jou als …” 

Wat kan iemand verwachten wanneer zij met jou aan de slag gaan? Vermeld details over eventuele betalings plannen, correctierondes, de bestanden die ze ontvangen, etc. Beschrijf wat je klanten kunnen verwachten (inclusief methodes en manier van communiceren), of er gebruikt wordt gemaakt van een CRM / andere programma’s en natuurlijk de tijdsindicatie. 

Contactpagina                                                                                  

Bij een contactpagina bied je natuurlijk de mogelijkheid om snel & makkelijk contact op te nemen met een duidelijk formulier dat ze kunnen invullen met hun vragen of opmerkingen. Deze pagina geeft antwoord op de laatste vraag ‘Hoe kan ik dit bedrijf bereiken?’. Een contactpagina bevat op zijn minst een e-mailadres of telefoonnummer.

Wil je het helemaal compleet maken, voeg dan deze informatie toe aan je contactpagina:

  • Bezoekadres                                            
  • Telefoonnummer                                    
  • E-mailadres
  • Social mediakanalen
  • Locatie op Google Maps kaart
  • Contactformulier

Portfoliopagina                                                                               

Pronk met je beste werk, je beste project en waar je echt trots op bent. Laat werk zien dat overeenkomt met het werk wat je wilt doen. 

Laat je beste werk als eerste zien! Zelfs als je recenter werk hebt gehad. De eerste projecten laten zien waar jij sterk in bent en wat je graag wilt (blijven) doen. Dit zijn de projecten die je ideale klant aantrekken. 

Vermeld hierbij wat de doelen en uitdagingen waren en wat zijn uiteindelijk de successen geworden. 

Bij een portfoliopagina laat je je kennis en kunde zien, zodat de potentiele klant gelijk enthousiast wordt. Maak het vanuit daar gelijk mogelijk om een afspraak te maken. 

Diensten pagina                                                                        


De meest voorkomende fout is alle producten of diensten op je website plaatsen onder één verzamelnaam. Het is veel slimmer letterlijk voor elke dienst/product een pagina aan te maken. Mensen zoeken immers heel specifieke dingen op in Google.

Een opsomming van je diensten alleen is niet genoeg, je wilt natuurlijk wel een volledig overzicht geven van jouw dienstenpakket. Een goed gestructureerde website zou de volgende pagina’s kunnen bevatten:

  • Diensten overzichtspagina. Dit is de pagina die je achter het menu item “diensten” plaatst. Deze pagina bevat algemene informatie over jouw organisatie, werkwijze en de verschillende diensten die je levert.
  • Diensten categoriepagina’s. Vanaf de overzichtspagina zou je kunnen linken naar jouw verschillende soorten diensten. Een interieurarchitect zou bijvoorbeeld de volgende categorieën kunnen hebben: winkelinterieur, kantoorinrichting en particulieren. Deze pagina’s zijn specifieker en geven al meer informatie over de diensten zelf.
  • Diensten Pagina’s. Als laatste linkt je naar de pagina’s die over één specifieke dienst gaan. Deze pagina’s zijn het meest specifiek. De interieur architect zou vanaf de “particulieren” pagina kunnen linken naar een diensten pagina over “badkamer verbouwen” of “originele rustieke meubels”.

Door deze opbouw leidt je de lezer op een logische manier door jouw website. De precieze opbouw hangt natuurlijk af van het aantal zakelijke diensten dat je aanbiedt. Zo kan het zijn dat je in het begin de specifieke diensten pagina’s nog even achterwege laat, maar later jouw website gaat uitbreiden.

Inclusief tarieven                                                                  

Wanneer je geen prijzen vermeldt, kan het zijn dat bezoekers, die geen contact op willen nemen, jouw website verlaten. Voor sommige zakelijke diensten kan het echter lastig zijn om een prijs vooraf te bepalen en hangt de prijs meer af van de wensen van de klant. Daarnaast wilt je waarschijnlijk ook niet dat de klant contact opneemt alleen doordat je een lagere prijs dan jouw concurrenten vraagt. 

Blogpagina                                                                                       

Door blogartikelen te schrijven, deel je informatie over specifieke onderwerpen binnen jouw dienstverlening of branche. Daarnaast is een blog een goede manier om meer bezoekers organisch naar de website te laten komen. Door op je blog te laten zien dat jij verstand hebt van je dienstverlening – sterker nog: dat je de expert bent binnen jouw vakgebied! – beantwoord je de vraag ‘Kunnen ze dit goed?’.

Praktische tip: Refereer een link in je blogartikelen naar je portfolio. Door meteen een praktisch voorbeeld te tonen laat je zien dat je niet alleen de theorie beheerst, maar dat je het ook in de praktijk weet te brengen.

Heb je n.a.v. deze gedeelde kennis nog vragen en/of opmerkingen?