Social media inzetten voor jouw bedrijf

Voordat je begint met het inzetten van social media voor jouw bedrijf is het van groot belang dat er eerst wordt nagegaan waaraan de inzet van social media moet gaan bijdragen. Een social media strategie is hierbij geen overbodige luxe.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat de grootste oorzaak van het uitblijven van successen mede wordt veroorzaakt doordat er geen duidelijke strategieplan aan de inzet van social media ten grondslag ligt.

Jouw social media strategie in 7 stappen

Een social media strategie is ‘serious business’. Net zoals bij veel dingen is het ook hierbij van belang om vooraf een gerichte strategie te bedenken. Want af en toe maar hier en daar wat posten heeft niet zoveel zin.

Met de volgende 7 stappen staat jouw social media strategie straks als een huis!

1. Bepaal jouw ideale doelgroep

Voordat je jouw social media strategie bepaalt, moet je precies weten wie jouw ideale klant en dus je ideale doelgroep is. Wie wil je graag bereiken op social media? Waar bevinden ze zich (fysiek en online)? Waar houden ze wel en waar houden ze niet van? Wat doen ze in hun vrije tijd? Wat zoeken ze op, op het internet? Waar kan jij jouw ideale klant bij helpen? Wat los je voor ze op?

Allemaal vragen die belangrijk zijn voordat je gaat beginnen met het opstellen van jouw social media strategie. 

Door je doelgroep uitgebreid in kaart te brengen, kun je niet alleen de content beter afstemmen op de ontvanger maar is het ook makkelijker om je kanalen te kiezen. De wijze waarop je doelgroep communiceert en via welk medium is daarbij altijd leidend.

2. Bepaal jouw doel

Wat is precies het doel van jouw online aanwezigheid? Je kunt allerlei redenen hebben waarom je op social media aanwezig wilt zijn. In de praktijk hoor ik vaak een combinatie van de volgende factoren:

  1. Opbouwen en versterken van klantrelaties
  2. Vergroten van je naamsbekendheid 
  3. Het vergroten van je zichtbaarheid
  4. Verbeteren van je reputatie
  5. Vergroten van je marktinzicht
  6. Meer bezoekers naar je website genereren.

3. Kies een kanaal dat bij jouw doelgroep past

Als je, je doelgroep en doel hebt bepaald, kies je het juiste kanaal wat daar bij past. Op elk kanaal bevindt zich een ander soort doelgroep en type gebruiker. Ook leent zich voor elk platform weer een andere tone-of-voice of wordt een andere spreektaal gebruikt. Om social media optimaal in te zetten, is het belangrijk om hier een weloverwogen keuze in te maken. Waar bevindt jouw doelgroep zich precies, op welk social media? Waarom gebruiken zij dit platform? En in welke mate kan dit social mediakanaal helpen om je doelen te realiseren?

Dit zijn de vragen die je jezelf stelt bij het maken van de juiste keuze.

4. Richtlijnen social media gebruik

Neem in je social media strategie ook gelijk de gewenste richtlijnen omtrent het gebruik van social media mee. Denk hierbij aan social media gebruik door medewerkers op hun eigen accounts, maar ook richtlijnen voor de officiële accounts van je bedrijf.

Deze richtlijnen geef je mee om te zorgen dat het gebruik van social media een optimaal effect heeft zonder onbedoelde gevolgen. Maak bijvoorbeeld een simpele lijst met do’s en dont’s. Zo kan je samen in je werk veel plezier en profijt hebben van social media.

5. Social media beheer 

Leg ook het beheer van je social media vast.

Zoals:

  • Wat doe je met accounts die langere tijd geen berichten plaatsen of inactief zijn?
  • Wat doe je wanneer er sprake is van issues die de reputatie van je bedrijf in gevaar brengen?
  • Wie beheert de officiële account?
  • Bij wie zijn in noodgevallen de inloggegevens bekend, anders dan de beheerder?

Tip: Maak nooit een officieel account aan op een persoonlijk e-mailadres van een medewerker. Wanneer dit e-mailadres namelijk vervalt, is er geen toegang meer tot het social media-account.

6.   Meten van je social media

Daarnaast is het meten van je social mediakanalen een belangrijke stap. De resultaten geven aan waar aandacht aan gegeven moet worden en wat werkt of niet werkt. Blijf altijd meten, leren en optimaliseren. Een social media strategie is te vergelijken met een groeistrategie en is nooit af. Regelmatig moet er geëvalueerd en bijgestuurd worden.

Duidelijke doelstellingen geven richting aan online communicatie en voorkomen dat je doelen uit het oog verliest. Drie belangrijke aandachtspunten hierbij zijn:

Brand Awareness: geeft aan hoe goed de doelgroep je bedrijf herkent en hoe associaties worden gelegd tussen je bedrijf en je diensten of producten die worden aangeboden. Zorg er dus voor dat je doelgroep kennismaakt en geïnformeerd wordt over je bedrijf, producten en/of diensten.

Betrokkenheid: heeft te maken met, op welke mate je doelgroep reageert op je content. Worden je posts gedeeld, geliked en worden er reacties geplaatst? Deze engagement toont namelijk aan hoe waardevol je berichten zijn. Door goed bij te houden wat wel of niet werkt in je communicatie, kun je op den duur je social media content aanscherpen en bijsturen.

Conversie: zijn meetbare resultaten die volgen uit je social media content. Er zijn voldoende mogelijkheden voor je doelgroep om via social media tot een actie over te gaan. Denk bijvoorbeeld aan een inschrijven voor je nieuwsbrief, training of workshop en stimulatie om op jouw website te gaan kijken en te zoeken naar meer informatie.

Tijdens het uitvoeren van je strategie is het belangrijk om te kijken naar de statistieken om te bepalen hoe het met het bereik van je doelen gaat. Zit je op de goede weg? Welke berichten dragen bij tot succes? En waar kun je optimaliseren?

7.   Contentstrategie

Een contentstrategie is een plan waarin de strategische keuzes omtrent content wordt vastgelegd. Doordat de strategie op papier wordt gezet creëert dit overzicht, inzicht en controle.

Hierin wordt onder andere beschreven: 

  • Wie de content verzorgt;
  • Wie deze publiceert;
  • Aan welke richtlijnen de content moet voldoen;
    • Kleurenpallet
    • Lettertypes
    • Beeldmateriaal
    • Taalkeuze
  • Op welke dagen en tijden ga je content delen

Alles draait om structuur, regelmaat, discipline, consequent zijn en keuzes maken. Vervolgens kan er gericht gemeten, geanalyseerd en bijgestuurd worden.

Social media worden niet voor niets ‘social’ media genoemd. Het gaat hier vooral om het sociale aspect en interactie: dus onderlinge (re)actie en communicatie. 
Maak dus niet de fout om hier alleen maar je producten of diensten te promoten.

Daarnaast kost opbouwen van je social media tijd, afhankelijk van hoe vaak je een post plaatst. Verwacht geen magie van de ene op de andere dag: mensen moeten consistente kwaliteit zien voordat ze je content strategie gaan waarderen.  Maar geef niet te snel op!

Samenhang en consistentie helpt om (potentiële) klanten online te bereiken.

Zoek je liever iemand die het hele proces rondom social media voor jouw bedrijf kan coördineren en aansturen? Wil meer rust én een goede focus op social media? Vraag dan hier een gratis kennismakingsgesprek aan. Dan kijken we samen naar waar je naar toe wilt en waar je nu meer worstelt.

Tijdens dit kennismakingsgesprek worden jouw behoeften in kaart gebracht, kun je precies aangeven waarin je graag ondersteunt zou willen worden en krijg je een eerlijk advies hoe je jouw bedrijf op social media kan laten groeien.

Gratis Inhaakkalender 2021

Uhhhh….heb jij wel eens gehoord van de ‘Mario dag’ en de ‘Awkward moments day’?

 

Zit jij wel eens zonder inspiratie voor je content?

 

Download hier de Inhaakkalender voor 2021, met meer dan 550 inhaakmomenten voor toffe, leuke en inspirerende content.

Gefeliciteerd !! je aanvraag is gelukt. Je vindt jouw Inhaakkalender voor 2021 snel in je mailbox.