Delen is het nieuwe vermenigvuldigen

Een inhaakkalender is een kalender waarop alle speciale dagen van het jaar staan. Dit kunnen feestdagen, vakanties, de dag van…, de week van…. etc. zijn. Met zo’n inhaakkalender kan je makkelijker en succesvol inhaken op speciale gebeurtenissen.

Waarom gebruik maken van een inhaakkalender?

Voor Facebook, Instagram en LinkedIn is het namelijk belangrijk dat je content ‘nieuwswaarde’ heeft. Want een bericht met nieuwswaarde krijgt meer aandacht, dus meer bereik, dus meer reacties en likes.
Iets heeft nieuwswaarde als er online veel over gesproken wordt en als het actueel is.

Op het juiste moment relevante content bieden zet jouw bedrijf op de kaart en daarmee kun je laten zien dat jij de expert bent binnen je vakgebied. Het schept vertrouwen en het is een manier om je te onderscheiden van de concurrent. Maar hoe doe je dat, op het juiste moment relevante content bieden?

Een inhaakkalender biedt jou de handvatten om dit op een goed gestructureerde wijze te doen.

TIP: Als je niet weet wat je kunt posten over een ‘inhaakdag’ Google dan even op de dag en je vind heel veel inspiratie.

Maar hoe haak je succesvol in met een inhaakkalender?

1) Blijf relevant voor jouw doelgroep

Een inhaakkalender kan overweldigend zijn. Echter zullen lang niet al deze momenten relevant zijn voor jouw doelgroep. Als jij als bakker alleen brood verkoopt, kun je de Guacamole Dag al schrappen. Het is daarom van cruciaal belang dat jij weet wie jouw doelgroep is, wat ze interessant vinden en waar ze naar op zoek zijn. Als je dit weet, kun je een selectie maken van inhakers waarvan je zo goed als zeker weet dat ze jouw doelgroep zullen aanspreken.

2) Kies niet alleen voor de populairste dagen

Het klinkt aantrekkelijk, inhaken op de meest populaire dagen. Maar houd er rekening mee dat op deze dagen de concurrentie het grootst is. Het kan dan lastig zijn om als enigszins onbekend merk op te vallen tussen de grote reuzen. Kies ook eens voor een wat onbekendere dag om jouw doelgroep eenvoudiger te bereiken. Zoek van tevoren op of er überhaupt iets met een bepaalde dag gedaan wordt in Nederland, want de kans is groot dat je met te onbekende dagen jouw doelgroep ook niet zult bereiken. Check ook eens of concurrenten vorig jaar iets op een bepaalde dag hebben gedaan en hoe de respons hierop was.

3) Zorg voor interactie met je inhaker

Heb je een mooie selectie aan inhaakmomenten gemaakt? Dan is het tijd om de juiste tekst en een mooie afbeelding op te maken. Engagement is een belangrijke meetfactor geworden op social media en door interactie te creëren, kun je het engagement verhogen. Stel een vraag, vraag om een mening, maak gebruik van een quiz of gebruik een relevante stelling. Lok de doelgroep uit om zich te laten horen en zorg ervoor dat zij zich meer verbonden voelen met het bedrijf. Luister naar je doelgroep, ontdek wat er speelt en haak hierop in. Als je je focust op het trending onderwerp zijn er vaak veel mensen die er iets van vinden en zo kan jij meer interactie creëren dankzij jouw inhaker.

4) Wees er snel bij

Naast alle inhakers in de kalender, zullen er door het jaar heen altijd een aantal actuele gebeurtenissen plaatsvinden die impact hebben op jouw doelgroep en bedrijf. Bij dit soort gebeurtenissen is snelheid enorm belangrijk. Het nieuws van gisteren is vandaag vaak al irrelevant en daarom moet je op dit soort plotselinge gebeurtenissen asap inhaken. Door de eerste te zijn, is de kans groot dat jij er het meest mee opvalt.

5) Wees consistent

Een van de grootste uitdagingen: consistentie. Veel ondernemers die zelf hun sociale media verzorgen doen dat supergoed. Gedurende twee maanden. Daarna zwakt het af, of wordt er door drukte helemaal niets meer gepost. Als het dan weer wat rustiger is komen de posts weer op gang. Zonde van al het opgebouwde bereik! Facebook, Instagram maar ook kanalen als YouTube houden ontzettend van consistente posters. Zij zorgen immers voor een solide basis aan posts op deze platformen. Als je op en af post, begin je in essentie telkens opnieuw. Met een contentkalender kun je van tevoren een selectie maken in de dagen die voor jou van belang zijn, en de content hierbij maken. Zo kun je voor een heel jaar al posts inplannen op je social media. Zaken die ad hoc nog live moeten zijn natuurlijk altijd welkom tussendoor!

Denk jij na het lezen van deze blog; ik wil meer rust én een goede focus op social media? Vraag dan hier een gratis kennismakingsgesprek aan. Dan kijken we samen naar waar je naar toe wilt en waar je nu meer worstelt. 

Tijdens dit kennismakingsgesprek worden jouw behoeften in kaart gebracht, kun je precies aangeven waarin je graag ondersteunt zou willen worden en krijg je een eerlijk advies hoe je jouw bedrijf op social media kan laten groeien.


Delen is het nieuwe vermenigvuldigen

Gratis Inhaakkalender 2021

Uhhhh….heb jij wel eens gehoord van de ‘Mario dag’ en de ‘Awkward moments day’?

 

Zit jij wel eens zonder inspiratie voor je content?

 

Download hier de Inhaakkalender voor 2021, met meer dan 550 inhaakmomenten voor toffe, leuke en inspirerende content.

Gefeliciteerd !! je aanvraag is gelukt. Je vindt jouw Inhaakkalender voor 2021 snel in je mailbox.